schoolexamens en knutselen - Reisverslag uit Msambweni, Kenia van yvonne Kakebeen - WaarBenJij.nu schoolexamens en knutselen - Reisverslag uit Msambweni, Kenia van yvonne Kakebeen - WaarBenJij.nu

schoolexamens en knutselen

Blijf op de hoogte en volg yvonne

26 Februari 2013 | Kenia, Msambweni

Onze laatste maandag!
Eerst weer naar de oude man in het dorp om zijn wond te verzorgen aan zijn linker voet , zijn rechter voet is ook aangetast maar heeft geen open wonden meer. Om zijn rechter voet heeft de man een oude sok(gebreide muts) die er zo vies uitzag dat wij van Christa 2 sportsokken hebben gepakt, enkelstuk eraf geknipt, en zo had hij toch een nieuwe losse sok!
Die oude sok(muts) mocht echt niet weg en heb ik maar gewassen in een ontsmettingsmiddel, het water was zo vies ongelooflijk. Maar de man zat er weer schoon bij en was gelukkig met zijn nieuwe 'sok'.
Weer terug naar de kliniek hoorden wij een kind vreselijk huilen, ging door merg en been,na doorgelopen te zijn(wisten niet wat te doen) toch maar terug. Dit was te erg om te horen. Er zat een meisje van een jaar of 7 op de grond met behoorlijke wonden onder haar voet en de nodige jiggers en haar moeder was de wond aan het spoelen met vies water, zo zielig.
De mensen daar zijn zo arm(wel een mobieltje???) dus gevraagd of zij mee wilden naar de kliniek want dit konden wij zelf niet behandelen, ik zou de rekening (ben benieuwd wat ik nog moet betalen als buitenlander) betalen dus dat was geen probleem.Het vreemde is wel dat de verpleegster van de kliniek haar niet geholpen heeft maar een jongeman die volgens mij een manusje van alles is.
Staat er een vrouw met het leek wel een dubbele elleboog, waarschijnlijk heeft zij een breuk boven de elleboog gehad en is deze nooit rechtgezet, wat een pijn zal zij gehad hebben toch!

Op school worden deze dagen examen afgenomen, een soort van test om te zien op welk niveau de kinderen nu zitten, groep 1 ,2 en groep 3.
Groep 1 en 2 zijn ongeveer 50 kinderen met 1 juf en een assistente(echt niet de snelste)dus zij konden onze hulp goed gebruiken.
De kinderen moesten verschillende opdrachtjes doen maar het niveau is toch wel laag hoor, soms gaan kinderen pas op hun 7e naar school omdat de ouders geen geld hebben maar dan hebben de kinderen al een achterstand. Al zitten er wel een paar slimme kindjes bij, maar te weinig.
En als je met een kind bezig bent dan kunnen zij jou aankijken???? alsof je Russisch praat.
Ook al heeft de juf het nodige uitgelegd in het Swahili en in het Engels!

Toch nog even naar het zwembad want dit zijn toch de laatste dagen dat het nog kan, alleen hier drinken wij koffie nemen een douche en gaan dan weer op naar huis waar Phoebe voor ons gekookt heeft, rijst of ugali met groente en meestal vis of allen maar groente, vlees wordt hier niet zoveel gegeten(vind ik niet erg:))

Dinsdagochtend wat vroeger naar school gegaan om weer te helpen met de examens, de kinderen moeten hier veel geduld hebben want wij kunnen met de juffen samen 4 kinderen tegelijk een test laten doen, de andere moeten dan gewoon wachten tot zij aan de beurt zijn, ook de kleintjes.
De ochtend vliegt zo snel om en na de lunch met de kinderen van groep 3 , geknutseld. De bedoeling was om zelf hun hand te laten omtrekken, dan uitknippen , naam erop en kleuren en versieren met een dierensticker. Klinkt simpel maar voor hier niet. De leeftijd zit tussen de 6 en 8 jaar denk ik maar knippen hebben zij hier nog niet geleerd en het omtrekken helemaal niet. Maar leuk vonden de kinderen het wel . Hier en daar was er een vinger afgeknipt of de hele hand doormidden maar uiteindelijk was het toch gelukt(met het zweet op onze rug ha ha) Alle handjes op een groot stuk karton geplakt en deze gaan wij in het kantoor ophangen , nu nog groep 1 en 2 pfff. Donderdag het vervolg!

Vlakbij ons huis was het een drukte met veel mensen en harde muziek! ook hier zijn de verkiezingscampagnes in volle gang! Het ziet er bijna feestelijk uit met al die mensen en vooral de vrouwen in hun gekleurde gewaden, ik denk ook niet dat het hier zo chaotisch zal zijn als in de grote stad!
Elke avond is er een debat op de tv te volgen, alleen in het Engels en als je in het Swahili wilt volgen dan kan dit alleen via de radio, heel vreemd toch!

• 27 Februari 2013 - 13:13

Nellie Pellie:

nou yvon het is me gelukt heb alles gelezen wat een avondtuur ben benieuwd naar de fotos dikke kus tot gauw

• 01 Maart 2013 - 10:47

Titia:

Hoi Von, Wat een belevenissen allemaal zeg! Ik vind het altijd jammer als ik de laatste regel van je verslag lees. Jeetje wat heb ik een respect voor jou zeg!. Geniet nog even van je laatste dagen daar. En ik hoop je snel te spreken als je weer thuis bent. x Titia