Aankomst Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van yvonne Kakebeen - WaarBenJij.nu Aankomst Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van yvonne Kakebeen - WaarBenJij.nu

Aankomst Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg yvonne

18 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Vrijwiligerswerk in Zuid-Afrika via stichting Nemato.

Zaterdag 14-2-2015 10.10 in de ochtend vertrokken naar Johannesburg met de KLM, een lange vlucht maar met wat slapen, eten, slapen, eten en filmpjes kyken kom je de vlucht wel door.
Aangekomen in Johannesburg hadden wij even wat moeite met ons gereserveerde hotel maar alsnog een bed kunnen vinden ha ha , weer een leuke ervaring zo en hier komt ook zeker geen uitleg! Is niet voor herhaling vatbaar .
De volgende ochtend naar Port Elizabeth, vergeleken onze eerste vlucht was dit een easy one van 1uur 40 min. van daaruit nog een uur ryden naar Port Alfred waar ons huis voor de komende 4 wkn staat .
Nou dat gaat ons wel lukken, een mooie kamer met een prachtig uitzicht over Port Alfred en alles is netjes en goed geregeld.
De koffers uitgepakt, eindelijk bevrijd van mijn loodzware rugtas, ik leer t ook nooit af om niet teveel mee te nemen maar ja die babykleertjes! en om bij te komen met Ellen en Gerda,ook een vrijwilligster, en Christa geproost op onze 4 wkn die komen gaan. Spannend maar weer, elke reis is uiteindelyk toch weer anders .
De komende week is om de projecten die hier zijn te bekijken zodat wij een beeld krijgen wat en waar wij kunnen helpen en de maandagochtend zijn wij met Child Well Fair meegegaan op huisbezoek bij Fosterparents in Nemato township. Kinderen die door omstandigheden niet meer thuis kunnen wonen worden in een familie geplaatst die wel voor dat kind wil zorgen, deze familie of ouder krijgt hiervoor geld maar moet wel goed voor het kind zorgen en dit wordt gecontroleerd dmv onverwachte bezoekjes van Child Well Fair.
Het systeem werkt goed en een kind gaat naar school en wordt verzorgd door de fosterparent.Controle blijft hier altijd belangrijk!
De omstandigheden in de townships blijven schrijnend en het verschil tussen arm en rijk is zo groot .
Maar ook hier gaat het leven verder en dus ook wij gaan verder naar de nursery, een opvang voor kinderen van 1 tot 4 jaar die eind van de middag worden opgehaald door ouders of broer of zus . De kinderen kregen net een bordje rijst en als je al die kleintjes ziet zitten met hun snotneusjes, de kleintjes eten zelf en sommige hebben je hulp nodig anders komt er niks naar binnen. Ze kijken je allemaal met hun grote bruine ogen aan , dus dan ben je verkocht en ga je neusjes schoonmaken, poepluiers verschonen ha ha ik heb kunnen oefenen thuis en probeer je wat te spelen. En gelukkig zijn kinderen nieuwsgierig en komen zij voorzichtig naar je toe , ik wilde een boekje voorlezen dus de leidster zet alle kindjes op een rij tegen de muur en heb ik geprobeerd een dierenboekje met de nodige geluiden voor te lezen, ik denk dat de kinderen nu nog verbaasd zijn !
Eind van de middag met Christa wat boodschapjes gedaan en lopend naar ons huis gegaan, pff een steile weg omhoog! dus wij hebben veel bloemen bekeken onderweg!
Hier ga je na alle indrukken op tijd naar bed want morgen staat er weer genoeg op het programma.

• 18 Februari 2015 - 21:18

Marcel:

Wat een kanjer ben je Yvonne!
    Jeetje, ik ben wel jaloers op je dat je zo veel onderneemt.
    Volgend jaar wil ik ook iets gaan doen. Misschien wel naar het schooltje in Kameroen?
    Heb je eigenlijk nog tijd om in Nederland te werken want volgens mij ben je steeds weg ;-)
    Veel plezier daar en ik blijf je volgen (dus je bent gewaarschuwd)

• 18 Februari 2015 - 23:04

Laura Broers:

Hoi Yvonne, ik heb je eerste verslag gelezen.
    Leuk om jullie zo te volgen. Ik ben benieuwd wat jullie allemaal gaan beleven.
    Groetjes aan Christa en Ellen.
    Veel plezier en ik kijk uit naar het volgende verslag.
    Liefs,
    Laura

• 20 Februari 2015 - 15:35

Gabrie:

mooi Von, zo vanzelfsprekend als jij dit oppakt! fijn ook om te lezen!