Township - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van yvonne Kakebeen - WaarBenJij.nu Township - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van yvonne Kakebeen - WaarBenJij.nu

Township

Blijf op de hoogte en volg yvonne

24 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Maandag 23 -2

Vandaag met Jennifer(Jennifer is een Amerikaanse die met haar man en 3 kinderen is verhuisd naar Zuid-Afrika om hier te helpen) mee naar een township waar een jonge vrouw met haar 3 kinderren woont, een jongen van 6 en een tweeling van 3 mnd.
De vrouw moet even weg met 1 van de bay's en wij komen even helpen en oppassen, stoffen luiers wassen in koud water, er is geen stromend water geen electriciteit, een dak van golfplaten maar zij woont wel in een "huisje". de toillet staat meters verderop en de waslijn hangt meters verderop de andere kant op.
In het huisje is het warm en de baby's zijn warm aangekleed , Christa bleef als eerste alleen op de kleine passen en Gerda en ik gingen met Jennifer mee naar een vrouw die haar kind van 28 dgn was verloren. Het verhaal ging dat de vrouw dronken op haar baby was gaan liggen, de vrouw vertelde zelf een ander verhaal maar er klopte iets niet alleen kon je je vinger er niet op leggen. Er was nog een dochter van 24 in dat huis en nog een meisje van 6 die eigenlijk op school had moeten zitten, Jennifer bood de vrouw hulp aan maar de vrouw moet dat zelf willen of het meisje moet echt in gevaar zijn dan wordt er wel ingegrepen.
Alcohol is hier een groot probleem, er zijn dan ook veel FAS kinderen (foetaal alchol syndroom).
Terug naar Christa om te kijken of de moeder al terug was maar dat was nog te vroeg dus ging ik oppassen en Christa met Gerda en Jennifer naar een oude dame die woensdag 82 wordt.
Deze dame krijgt als kado van Jennifer een maaltijd voor heel veel gasten, gelukkig hoef ik niet te koken !
En daar zit je dan met een baby op schoot in een "huisje" in een township, het huisje bestaat uit 2 ruimtens, 1 voor het eten te maken , hier staat een klein gaspitje en een koelkast die t niet doet en in de andere kamer staan 2 bedden , de kleine voor de jongen van 6 en een groot bed voor de moeder met de tweeling,een kledingkast en een klein tafeltje en 1 eetstoel zonder rugleuning. Water moet je halen en dat is t dan , zo onwerkelijk om te bedenken dat je hier zou wonen.
De baby was en is een schatje, jammer genoeg ben ik zijn naam kwijt, maar even met de kleine alleen zijn was wel heel leuk al kreeg ik wel de poepluier!
S'middags even een broodje gehaald en later weer naar de township om kinderen op de foto te zetten . deze kinderen worden gesponserd door Amerikanen , zij krijgen een schooluniform maar de sponsers willen wel zien dat de kinderen ook daadwerkelijk naar school gaan. De kinderen hadden allemaal een bedankje briefje voor hun sponser geschreven.
Voor de woensdag is er een kokkin gevonden die tegen betaling een hele grote potti gaat koken, ik ben benieuwd!
Nu is Gerda voor het gezin hier en voor ons spagetti aan t maken, op z'n limburgs ha ha .

• 24 Februari 2015 - 20:11

Saskia B:

indrukwekkend allemaal! Kan me voorstellen dat het voor julli niet altijd gemakkelijk is........